Progr@muj w Zespole – innowacja edukacyjna.

Jako Sekcja Informatyki Szkolnej pragniemy zarekomendować wszystkim szkołom ponadpodstawowym projekt innowacji społecznej o nazwie “Progr@muj w Zespole”. 

Materiały powstają w ramach projektu POPOJUTRZE 2.0 – KSZTAŁCENIE (POWR.04.01.00-00-I108/19)

Twórcy tak opisują swój produkt:

“W trakcie kilku etapów pracy Twój zespół zbuduje wybraną aplikację, a wszyscy w zespole będą ze sobą współpracować, wykorzystując narzędzia informatyczne, jak np. serwis GitHub do przechowywania plików projektu i, przede wszystkim, komunikując się ze sobą wszystkimi dostępnymi kanałami, w realu i on line.”

Aby przedstawić realia projektu, przeczytajmy wstępny opis, z jakimi zapoznają się uczniowie:

“Twoja nauka i praca będzie podzielona na spotkania i pracę samodzielną (tzw. fully remote), dokładnie tak, jak jest w realnej pracy w dzisiejszych czasach. Podczas wykonywania zadania nauczysz się wykorzystywać środowisko programistyczne PyCharm, a w nim tworzyć wirtualne środowisko Pythona. Dowiesz się, jak manipulować złożonymi typami danych w Pythonie na przykładzie wymiany danych pomiędzy serwisami z wykorzystaniem typu JSON (w Pythonie to słownik). Te umiejętności przydadzą Ci się w przyszłości – niezależnie od tego, czy zostaniesz programistą, czy też będziesz miał do czynienia z aplikacjami jako zlecający, klient, lub, po prostu, jako pasjonat Pythona.”

Materiały, czyli dokumentacja i kody źródłowe wersji testowej dostępne są w serwisie GitHub pod adresem: https://github.com/programujemy-python/programuj-w-zespole – Twórcom zależy na tym, aby zarówno uczący jak i młodzież od początku mieli kontakt ze środowiskiem wersjonowania kodu, które jest używane jako podstawowe w dostarczaniu i utrzymywaniu  oprogramowania.

Dodatkowo dostępne są materiały video, które zostały tak skomponowane, aby w najkrótszym czasie dostarczać maksimum wiedzy. To filmy o czasie trwania od 2 do 6 minut każdy, dostępne są pod adresem: https://diode.zone/c/filmy_programuj_w_zespole/video-playlists

Diode.zone to społecznościowy serwis do współdzielenia się materiałami video.

Twórcy projektu bardzo mocno kładą nacisk na wykorzystanie oprogramowania Open Source, a więc dostępnego dla każdego, legalnie i bez opłat; to bardzo ważne, aby w edukacji promować takie rozwiązania, które nie wykluczają nikogo (czy to z uwagi na finanse czy używane oprogramowanie); dlatego wszystkie rozwiązania zawarte w tym projekcie umożliwiają pracę z 3 systemami operacyjnymi:

  1. Linux (w materiałach demonstracyjnych używany jest Ubuntu 20.4 LTS)
  2. macOS
  3. Windows (7, 8, 10, 11)

Treści merytoryczne zawarte w projekcie w pełni pokrywają się z Podstawą Programową Technik Programista 351406, zwłaszcza w części opisującej budowę aplikacji desktopowej. Dodatkowo w projekcie wykorzystywane są API (Application Programming Interface) ze źródeł trzecich, a więc młodzież zaznajamia się ze sposobami na tzw. “data reuse” – a więc na korzystanie z pracy innych osób, na które zwraca też uwagę Komisja Europejska, a także powstające stowarzyszenia, np. https://eosc.eu/ (Advancing open science in Europe).

Podsumowując – projekt jest ciekawym podejściem do nauki programowania poprzez działania odbywające się w rzeczywistych zespołach programistycznych – polecamy zainteresowanie się nim.

Innowacja społeczna „Progr@muj w zespole” realizowana jest przez Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. Mickiewicza w Piastowie we współpracy z ekspertami Fundacji Edukacja na NOWO

  • Elżbieta Piotrowska Gromniak / Prezes Zarządu Fundacji
  • Adam Jurkiewicz / Ekspert Fundacji (również członek zarządu SIS)
  • Konrad Kosieradzki
  • Rafała Kamiński
  • Zuzanna Piwońska