Laboratoria Przyszłości w praktyce – na konferencjach

9 grudnia tego roku odbyły się dwa ciekawe wydarzenia, na które nasi Eksperci z Laboratoriów Przyszłości zostali zaproszeni.

W piątek rano w gościnnych progach Microsoft w Warszawie.

Była okazja do wysłuchania znakomitych wystąpień gości: Mateusza Rafała z MEiN, który wskazał ogromne szanse dla szkół posiadających dziś sprzęt zakupiony w ramach programu rządowego Laboratoria Przyszłości. Prezes PTI Wiesław Paluszyński podkreślił istotę szkolenia nauczycieli, tak, aby sprzęt nie został tylko wyposażeniem szkoły.

Następnie odbyła się bardzo ciekawa debata, w której uczestniczyli: Adam Perzyński – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 27 w Gdańsku, Zyta Czechowska – dyrektorka i właścicielka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Antoni Łukasik – przedstawiciel Gov.tech i programu Laboratoria Przyszłości oraz Iwona Brzózka- Złotnicka – prezeska Cyfrowego Dialogu. Panelu uczestniczyła też Barbara MichalskaMicrosoft dla Edukacji, a panel prowadziła Ewa Kołodziejczyk.

Goście zaproszeni do Panelu Ekspercckiego dzielili się refleksją o tym, co zrobić, by nie zmarnować potencjału Laboratoriów Przyszłości. Perspektywa nauczycieli, Dyrektorów, metodyków, przedstawicieli Ministerstwa i firm technologicznych choć nieco różne, jednak się uzupełniają. Technologia, która nie powinna przeszkadzać, staje się kluczem do rozwoju kompetencji nauczycieli, którzy później zainspirują uczniów. Wielokrotnie powracała kwestia długofalowości projektu, konieczności zatrzymania się i refleksji nad tym, jak najlepiej wspomóc szkoły w realizacji projektu.

Przytaczamy podsumowanie napisane przez Iwonę Brzózkę-Złotnicką:

  • LP będą zmarnowaną szansą, jeśli zostanie po nich tylko sprzęt. Ten rozpakowany i ten nierozpakowany tym bardziej. O tabelkach sprawozdawczych nie wspomnę. Ciekawe swoją drogą, co one powiedzą o nas, o dzisiejszej edukacji komuś, kto zerknie na nie za powiedzmy 20 lat.
  • Sukces moim zdaniem będzie wtedy, gdy po LP zostanie nam, a wręcz wejdzie nam w krew praca projektowa, działanie zespołowe, odwaga do eksperymentowania, holistyczne i interdyscyplinarne podejście do edukacji. Jestem przekonana, że to najwłaściwsza droga.
  •  LP mają szansę być inkluzywnym projektem – pod warunkiem, że ten ekskluzywny sprzęt, który trafił de facto do wszystkich szkół podstawowych, będą mieli możliwość wykorzystać wszyscy. Pamiętajmy o białych plamach, ale też o wszystkich dzieciakach i młodzieży ze specjalnymi potrzebami.
  • Sercem LP jest edukacja STEAM, która sprzyja uczeniu pod kompetencje, szczególnie te kluczowe kompetencje przyszłości (złota czwórka: 4K/C), która rozwija wszechstronnie młodego człowieka, daje mu szanse na odkrywanie swoich talentów i budowanie na własnych potencjałach, która przygotowuje – na tyle, na ile to możliwe – do rynku pracy, ale przede wszystkim do „jutra”, do mierzenia się z wyzwaniami współczesnego świata, do szukania innowacyjnych rozwiązań na miarę tej nieprzewidywalnej rzeczywistości (VUCA).
  • A propos tej zmienności – kto wie, czy kryzys energetyczny, który nas już dotyka, a zapewne dotknie jeszcze bardziej, nie będzie – siłą rzeczy – wyzwaniem dla LP. Moim zdaniem „wyłączenie” – mniejsze lub większe – sprzętu to będzie kwestia odpowiedzialności, solidarności i działania w duchu zrównoważonego rozwoju.
  •  I wreszcie LP to szansa na impuls i zastrzyk nowych mocy dla nauczycieli i nauczycielek, żeby na przekór tym wszystkim przeciwnościom rozwijać się, profesjonalizować (żeby praca w szkole była wyborem, a nie przyzwyczajeniem, czy brakiem innych opcji), no i w końcu – jakie to szalenie ważne – czerpać radość ze swojej pracy.

W drugiej części konferencji Eksperci z grupy Laboratoria Przyszłości w praktyce prezentowali poszczególne działy, którymi się opiekują. Panel Inspiracji był niezwykły i pełen niespodzianek.

Wieczorem 9 grudnia i przez cały dzień 10 grudnia w sobotę była okazja do niezwykle inspirujących warsztatów.

Wszyscy Eksperci na zaproszenie tym razem  Ośrodek Rozwoju Edukacji IBE Instytut Badań Edukacyjnych i Centrum GovTech mogli poprowadzić ciekawe warsztaty udowadniając, że sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości może wyczarować fantastyczne lekcje i projekty. Staraliśmy się pokazać, jak sensownie wykorzystać sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości.

Warsztaty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem.