Zadania dla uczniów na Dzień Bezpiecznego Internetu są przeróżne!
Jednym z przykładów jest próba opracowania generatora losowych (czy pseudolosowych) haseł.
Zamiast powielania częstego postulatu z plakatów wszelkiej maści typu „zmieniaj hasła co 30 dni”, poruszyć zagadnienie mechanizmu „zaproponuj silne hasło” znany uczniom chociażby ze współczesnych przeglądarek.
Dlaczego hasło zaproponowane przez program miałoby być skuteczniejsze, niż to wymyślone przez człowieka?
Czemu hasła losowane przez przeglądarkę zawierają znaki specjalne, liczby, wielkie litery – i to poukładane w tak nieoczywisty sposób, że nie da się ich zapamiętać?
Kwestią wtórną jest to, czy użyjemy do tego Pythona, Scratcha, czy dowolnego innego środowiska.
Chodzi o proces twórczy – należy pozwolić uczniom działać, nie tylko czytać objawione prawdy z plakatu „Bezpieczny Internet”. Przykładowy projekt poniżej:
Czy jest on idealny? Naturalnie, że nie! Uczniowie nawet, jeśli stworzą własne projekty, powinni mieć w nich błędy, niedociągnięcia i elementy, które można optymalizować. Tu dopiero zaczyna się dyskusja i cała zabawa. Przykładowo – powyższy projekt daje wiele możliwości rozwoju i dyskusji wraz z uczniami:
- jak zaimplementować losowe rozłożenie znaków w generowanym haśle
- czy użytkownik woli losowe hasła, czy te łatwe do zapamiętania? Kiedy jedne nad drugimi mogą mieć przewagę?
- jaka w tym wszystkim w realnym życiu jest rola menadżera haseł?
- czym jest 2FA i tokeny sprzętowe?
- dlaczego dla graczy SteamGuard to absolutne must-have?
Może warto w tym roku podjąć trud i podziałać ze swoimi uczniami bardziej projektowo, nie tylko „plakatowo”? To jak, podejmiesz wyzwanie?
Więcej na PANINFORMATYK.COM.PL