Olimpiada Informatyczna jest olimpiadą przedmiotową adresowaną do uczniów szkół średnich, przeprowadzaną corocznie pod egidą Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Celem Olimpiady jest umożliwianie uczniom uzdolnionym informatycznie rozwijania ich talentów i pogłębiania wiedzy informatycznej. Uczestnicy Olimpiady muszą wykazać się umiejętnościami analizowania problemów algorytmicznych, ich specyfikowania, układania wydajnych algorytmów i implementowania ich w języku programowania wysokiego poziomu, doboru stosownych struktur danych, testowania programów, pracy w środowisku programistycznym. Po prostu muszą być prawdziwymi informatykami.

Zawody Olimpiady Informatycznej składają się z trzech etapów. W każdym etapie uczniowie rozwiązują od czterech do sześciu zadań algorytmiczno-programistycznych. Rozwiązaniem każdego zadania jest program komputerowy lub plik z wynikami. Rozwiązania są sprawdzane automatycznie za pomocą wyspecjalizowanego systemu komputerowego.

  • Etap I jest etapem domowym. Około 400 najlepszych uczniów z pierwszego etapu awansuje do etapu II,
  • Etap II  jest rozgrywany w warunkach kontrolowanej samodzielności, w ośmiu różnych ośrodkach w kraju. Około 80 uczniów awansuje do finału Olimpiady.

Finaliści Olimpiady są przyjmowani w pierwszej kolejności na studia informatyczne we wszystkich najlepszych uczelniach w kraju. Spośród najlepszych finalistów jest wyłaniana reprezentacja Polski na Międzynarodową Olimpiadę Informatyczną i inne międzynarodowe konkursy informatyczne.

Dziś Olimpiada Informatyczna może poszczyć się licznymi medalami zdobytymi przez laureatów Olimpiady na międzynarodowych olimpiadach informatycznych. Największymi sukcesami są niewątpliwie zwycięstwa Filipa Wolskiego i Tomka Kulczyńskiego odpowiednio w XVIII i XIX Międzynarodowej Olimpiadzie Informatycznej. W nieoficjalnej punktacji zespołowej zajmowaliśmy w tych latach odpowiednio 2. i 3. miejsce. Ogromny udział w tych sukcesach mają członkowie Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej kierowanego już trzecią kadencję przez prof. dr. hab. Krzysztofa Diksa.

Działanie Olimpiady i jej sukcesy nie byłyby możliwe bez pracy wielu nauczycieli szkół licealnych, pracy komitetów okręgowych Olimpiady i wielu instytucji wspierających swoimi działaniami lub zasobami OI.

źródło: strona OI